Projekt Romeo – en tjur från McDonald’s

Svenska McDonald’s vill stärka svensk nötköttsproduktion och öka tillgången på svensk råvara. För att nå det målet måste vi öka antalet dikor i Sverige. Därför har McDonald’s, SNP och LRF inlett ett samarbete för mer svenskt nötkött.

De företagare som satsar på fler dikor kan ansöka om att få en sponsrad tjur till ett värde av 25 000 kronor via detta samarbete. Projektet omfattar 100 tjurar som kommer delas ut av projektet som pågår under 2016-2018. Totalt har McDonald’s satsat tre miljoner i samarbetet.

Inför 2017 får utökningen ske under två år, istället för tidigare under ett år.

För att få en Romeo gäller följande:
• Ansök innan du köper en Romeo.
• Inom två år ska du ökat antalet kor/kalvningar med 20 stycken. (ex. 20 kalvningar år 2017 innebär 40  kalvningar år 2019). Ökning ska bestå under tre år och totalt ge minst 60 kalvar.
• Romeo ska vara stambokförd och försäkrad.
• Gården ska kunna visa på god ordning och djuromsorg.
• Du ska ta emot ett besök av McDonalds franchisetagare per år under de tre år projektet varar.
• Du blir en McDonald´s partner och visar det med en skylt på gården.

Innan Du ansöker, läs först information om Projekt Romeo under respektive sida:

fragorochsvar

laddaneransokan

ansokan-del1

ansokan-del2

Alla uppgifter och dokument skickas digitalt, inga papperskopior kommer att hanteras.

Har du problem med formulärfunktionen? I undantagsfall skickar du din ansökan via e-post till kansli@notkottsproducenter.se och i ämnes raden anger ”Ansökan [ditt organsisationsnummer]”.

Har du frågor kring ansökan?
Projektledare Carina Johansson SNP 070-300 48 55

Har du frågor kring samarbetet?
Jan Forssell SNP 070-750 60 39
Sören Vogt Svenska McDonald’s 073-539 18 90
Maria Dirke LRF 08-787 51 85